autismliv.blogg.se

En blogg om att leva med ett autistiskt barn. Glädjen, framstegen men också frustrationen, kampen och ledsamheter.

Curlingföräldrar

Publicerad 2014-02-25 10:09:18 i Allmänt,

Det ganska nya begreppet curlingföräldrar har de flesta stött på i olika sammanhang.
Är du en sån?! Jag anser inte att jag är det!
Varför vill man servera en verklighet för sitt barn som är osann?! Växa upp under ansvar vad hände med det?! Vi kan inte alltid stå där vid barnets sida och fånga upp det då det gjort något fel!
Att sopa banan i onödan stjälper ju barnet mer än hjälper kan jag tycka!


När det gäller barn med ett handikapp som autism måste man inland sopa banan först för att kunna klara en uppgift! Efter hand sopar man kanske medvetet allt slarvigare för att sedan släppa sopkvasten och låta barnet göra allt själv!
Så borde väl föräldrar till sk vanliga barn också göra?! Blir det inte lite fel om man hela livet får allt serverat på en silverbricka?! Man blir körd överallt! Maten serverad, lagad av mamma/pappa! Va??!


Nej vi måste våga släppa taget mer och låta barnen prova på mer själva! De växer så när de väl klarar den nya uppgiften! Självförtroendet stärks också allt mer!
Så likväl till föräldrar med barn utan som med handikapp- växa upp under ansvar är bra för både kropp och knopp!☺️

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2014-02-25 11:02:11

Har en (fd?) vän(som har aspergers) vars föräldrar ALLTID sopar upp efter sitt barn... Och trots att min vän och dennes familj får ca 17-18 000 varje månad i inkomst så är föräldrarna där och ger dom pengar närhelst dom "behöver" det... Citattecknen är där för att dom just inte behöver dessa pengar utan slutade dom shoppa upp dom så fort dom fick lön/föräldrapeng så hade dom haft pengar hela månaden... Och hade detta varit jag så hade mina föräldrar ifrågasatt varje liten 20-lapp om jag frågade om det... Men eftersom dom lärt mig att ta eget ansvar och att ta mig själv upp ur knipa så vågar jag inte ens fråga om pengar av dom(OM det nu skulle knipa)... Eftersom att jag vet med ganska stor säkerhet att dom inte skulle hjälpa mig med pengar för att ta mig ur den knipan...
Jag, som oxå har ca 17-18 000 i lön kan inte shoppa så mycket som min (fd?) vän gör... Och då har jag ändå "bara" ca hälften av lönen som går till räkningar... Det är helt sjukt, tycker jag! Och när jag själv blir förälder, till barn med eller utan svårigheter och diagnos(jag har själv tendenser till asperger, men inte gått någon utredning eftersom jag klarar min vardag ändå), så ska dom uppfostras att klara sig själva(i den mån det går, beroende på hur stora svårigheter osv dom ev kan få)...
Tack för ordet! :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela